Skratta eller gråta?

Det är frågan när jag ställer mig när en människa, i detta fallet en man, anser att feminism (förutom fel i största allmänhet) inte behövs, bl.a eftersom lagen säger att kvinnor inte FÅR diskrimineras) och använder uttrycket ”… surdegs bakande män från Södermalm...” (avstavningsfelet är inte mitt, bara så att ni vet)…

Ni förstår problemet va?! Att vi (inte alla vi, men många av oss) tillskriver män (oftast män, men det skulle även kunna vara döda objekt) traditionellt kvinnliga egenskaper (eller i detta fall sysslor) med enda syftet att nedvärdera. Och vi gör det t.o.m i samma andetag som vi vill på allvar påstår att ”Jag behandlar minsann alla precis likadant. Jag förstår inte varför vi ska göra mer.

Det värsta av allt? Han är totalt omedveten om det, omedveten om det han gör och att det faktiskt påverkar oss. Hur omedveten är du?

Kommentera

