Möjligheten att vara ”annorlunda”

I kölvattnet av gårdagens inlägg om läxor (tack till er som hört av sig) vill jag verkligen förtydliga att jag inte tror att föräldrar som har barn som inte vill göra läxor är cry babies. Inte alls. Jag tror inte ens att barnen är det. Jag är övertygad att barn som ”trilskas” gör det av en väldigt god anledning. Inte för att de har en innerlig önskan att vara obstinata.

Det jag ifrågasätter är hur vi hanterar detta. Jag tror nämligen att vi människor av naturen så funtande att vi vill ha bort symtomen (och gärna så fort som möjligt) snarare än lösa det verkliga problemet. Och det är det jag menade med mitt förra inlägg. Barnen gör uppror när de ska göra läxor (av lika många anledningar som det finns barn) och de vuxnas svar på problemet blir: ta bort läxorna. När vi borde fråga oss varför klagar de? Eller varför har de inte gjort klart detta i skolan (om lärarna nu är av den synen att läxor i mångt och mycket egentligen inte ska behövas)?

Feedbacken på mitt inlägg, tillsammans med att jag under hösten stött på föräldrar med barn som har haft liknande svårigheter i vissa ämnen som våra egna har fått mig att se ett mönster. (Tänk vad befriande det är när vi vågar öppna oss om att varken vi eller våra telingar är perfekta, älskar att verkligen möta andra människor). Ett mönster som får mig att undrar om det inte är vårt system som har brister?

Under årens lopp har jag på nära håll bevittnat vad system kan göra med barn som är ”annorlunda”, eller som jag brukar benämna dem ”inte riktigt passa in i den grå massan” oavsett om det gäller läshuvud, intressen eller social kompetens.

Innan vi går vidare. Nej, jag menar INTE att vi ska acceptera vad som helst från våra barn. Tvärtom. Men det vi måste göra, det som är vår skyldighet som vuxna (om vi inte kan förändra systemet, eller under tiden vi förändrar det), är att kunna ge dem verktygen att själva kunna hantera systemet.

Men tillbaka till skolsystemet. Jag tror inte där är många skolor, om ens en, som inte reagerar när de märker att ett barn inte hänger med. Men om det visar sig att många barn, eller flera, eller några inte får ett ämne att fungera, så måste skolan göra något mer. Och även om jag här tror jag att många skolor gör extra, så undrar jag i mitt stilla sinne om de göra rätt saker. För hjälper det att bara ”plugga mer” för dessa barn? Och vi föräldrar vi måste våga ställa krav, om vi märker att det inte hjälper. Om lösningen inte är att plugga mer.

Denna diskussion fick mig att minnas ett inslag med Sir Ken Robinson på Skavlan för många år sedan. Jag tyckte att det var lika klockrent då som nu. Han menar att det nuvarande systemet är en rest från en svunnen tid. Som verkligen inte funkar för alla, om ens de flesta och att det tar död både på barns kreativitet och intresse att lära.

Men innan våra folkvalda politiker hittat vägen fram till hur de ska göra saker och ting bättre för sina medborgare i ett längre tidsperspektiv än en mandatperiod … så anser jag måste vi föräldrar måste ta vårt ansvar och hitta roten till det onda för våra barn, hjälpa dem att hitta sina verktyg. Det innebär att vi måste resa oss från soffan, ställa ner fredagsvinet (kanske inte rätt dag att ta en diskussion) och ställa krav på skolan för just våra barn (och göra vad vi kan). Inte gnälla att det är jobbigt att barnen inte vill göra läxor.

Jag är väl medveten om att jag inte är allvetandes. Så finns det någon där ute som vet om det pågår ngn försök att VERKLIGEN omformatera skolan, likt Sir Robinsons, eller annas idéer? Och eventuellt utfall.

Ps. Jag är också väl medveten om att  detta inlägg  vänder sig till den grupp av oss priviligerade föräldrar, vilken jag vet att inte alla är. De finns de som oavsett anledning, möjlighet att ta fighten. Men låt oss nu hålla oss till oss själva.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s