Båstad eller Bryssel?

Kommunpolitik. Bara man uttalar ordet så känner man att något vackert inom en dör en smula. Kan något bli beigare, tristare eller äldre?

Dock är jag av åsikten åsikten att man inte får sitta och klaga utan att ens försöka bidra själv.

Jag har länge tänkt tanken att engagera mig. Men tvekar, eftersom det tar tid. Tyvärr är ju inte politiken sådan att man bara kommer in en tisdageftermiddag och börjar fixa. Tyvärr. Och har man sagt a så inte bara säger man b, man levererar b, c och d (OCH e,f,g om det behövs). Jag är också tveksam för jag är ganska övertygad om att jag inte orkar med tempot. Alltså att det tar sådan tid. Min föreställning är också sådan att det många gånger verkar handla mer om revirpinkeri, principer och om att ha rätt. Att man som nykomling förväntas man hålla sig väldigt, väldigt låg och mycket lite handlar om vad som blir bäst (enligt partiets, inte den enskilde politikerna, ideologi) för medborgarna. Ja, jag leker med tanken om sanningen ligger ganska nära Svinarps starke man.

Men tänker också att jag åtminstone kan ta reda på vilket parti som skulle verka rätt, OM jag skulle engagera mig. Jag ger mig ut på det världsomspännande nätet och där hittar jag … inget. Inget av de stora etablerade partierna från vänstern till Sverigedemokraterna har någon tillgänglig information på sina sidor om vad och hur de vill bedriva sin politik i Båstad. INGEN. INTE EN ENDA. Vad 17 är detta?!

Är det bara jag som blir upprörd? Är det bara jag finner det näst intill maktmissbruk att det inte går att ta reda på och därmed eventuellt ifrågasätta vad ett parti i dag står för och vill genomföra i den egna hemkommunen? Och jag kan inte bestämma mig om jag tycker att det är värst att partier inte finns tillgängliga alls lokalt eller att de som har sidor har tomma sidor?

Snälla svenskar, kan vi inte komma överens om att bli lite mer engagerade och ifrågasättande? Om saker som sker på riktigt och nära (Trump i alla ära, men vad gör vår egen kommunfullmäktige. Alla pratar om att makten flyttar till Bryssel långt ifrån medborgarna. På något sätt kan jag tycka att det är rätt åt oss. När det verkar som om själva inte ens orkar bemöda oss om det som ligger oss närmast. (Jag vill vara tydlig med att jag kastar sten i glashus här.)

Tillbaka till partiinformationen? Letar jag på fel plats? Har jag missat något? Är det ngn där ute som sitter inne på kunskap om varför det ser ut så här och kan delge mig detta, så mottar jag informationen tacksamt.

Kommentera

