Inga marginaler

Sitter här och förbluffas och förfäras. Idag finns det inga felmarginaler. Du gör fel och du är ute.

Tänker på Kakan och Audi grejen men mest över 15-åringen i Halmstad. Även om vi inte vet vad som hänt i fallet med 15-åringen (om det är en misshandel eller ej eller vad och hur som ligger bakom den ev misshandeln) så skrämmer tanken mig oerhört. Den gör mig livrädd. 

För även om jag och min man försöker, så är inte våra barn felfria. De gör misstag och fel (believe me do I know). Men det är en lyx man har genom att vara barn. 

Men idag får vi inte det. Göra fel. Konsekvenserna idag är inte en utskällning av vuxna, en obekväm situation eller utegångsförbud. Idag kan konsekvensen bli allvarlig fysisk skada eller, i värsta fall, döden.

Jag försöker sansa mig och tänka att så var det kanske var förr också. Men med tanke på att saker vi gör och säger sprids och hänger kvar i all evighet och kan komma upphoppandes och bita en i röven när man minst anar det. Heder och vanära verkar kräva orimliga konsekvenser.

Ska vi vara mer restriktiva med vad vi säger och gör? Kanske det. Men samtidigt så är det ju alltid mottagaren som har tolkningsföreträde. 

Kommentera

