Livet ska ju vara enkelt

Läser hur kvinnor, mödrar, skammar andra kvinnor, mödrar. Är inte förvånad. Vi människor av idag (män som kvinnor) är många gånger sorgligt enkelriktade. Om/När någon tycker olikt en själv är dessa personer alla sortens nedvärderande substantiv, toppade med förstärkande adjektiv.

Tänk att det kunde bli så här. 

Jag älskar en god diskussion och jag har en handfull personer i min närhet där vi i olika sakfrågor verkligen tycker olika. Men där mina synpunkter ÄR respekterade om än utmanande och där jag får lägga kraft på att motivera mig. Där man lyssnar för att lära av varandra, inte bara för att (för)svara. 

Så tänk på det. När någon står tyst i en diskussion så är det kanske inte för att de håller med. Det kanske står tysta eftersom de vet att de som pratar helt enkelt är och vill vara obildbara. 

Livet blir ju så mycket enklare (dock inte bättre) då.

Kommentera

