Errare humanum est

Ja, det är mänskligt att fela. Väldigt så. Jag har gjort det otaliga gånger och kommer att fortsätta att göra det (inte för att jag vill, men för att jag är människa). MEN för mig är det väldigt viktigt att när det väl händer (och det ÄR mitt fel) ta på mig ansvaret och hitta en lösning som gynnar alla inblandade. Och står det mellan mig och kunden att ta den finansiella smällen och det är mitt fel så tar jag den. Jag kallar det lärpengar. Ett för mig, ett väldigt effektivt sätt att inte göra om felet igen.

Att inte alla företagare fattat det här är för mig ett mysterium. Dels att faktiskt vilja hitta en lösning men framförallt vara den drivande att hitta en lösning. Din kund ska inte behöver återkomma en enda gång efter att hen har påtalat att något är fel. Inte en enda gång.

Som kund bryr jag inte mig en sekund om varför det blivit fel jag bryr mig bara om att du löser det. Ta det som ett tillfälle att bygga och stärka ditt varumärke.

 

Kommentera

