Lyxen av att göra ingenting

Så här är det. Genom att luta sig tillbaka och göra ingenting, för mannen (medvetet/omedvetet) över ansvaret till kvinnan att skydda dem båda från oönskad graviditet. Om han inte vill ta på sig latexmössan så blir nästa steg att hon får ta över skyddandet. Hon behöver ju naturligtvis inte göra det. Hon kan ju faktiskt säga nej. Nej till sex. Kvinnor behöver ju inte sex för att överleva (tillskillnad från män…). Men är hennes rätt att ha sex utan att behöva proppa sig full av hormoner eller blöda som en nyslaktad gris (vanlig biverkan av kopparspiral för den oinsatte), böket med att stoppa in en bit silikon i muffen, är den mindre än mannens? Är det mindre viktigt än mannens rätt till ”skönt” sex ?

Så när jag igår barnsligt (?) regerade på en töntig fredagsfräckis om just preventivmedel kombinerat med andra kvinnors oförmågor av ”manliga” egenskaper så som att parkera motordrivna fordon, så visste inte de kränkta männen som svarade mig att jag just missat en underbar dag med mina barn och man pga av mannens (min och alla andras) möjlighet att göra ingenting. Omöjligt kunde de veta att jag sedan under midsommarhelgen ”took one for the team” och gick igenom en abort. För trots att jag gjort vad jag kunnat för att skydda oss från fler barn så ”smet en rackare emellan” och det är jag som får betala fysiskt och psykiskt.

Denna erfarenhet har gjort mig arg (och tydligt är att jag inte riktigt släppt det hela då jag inte kunde behärska min hysteria och förstörde några mäns fredag genom att kommentera det där skämtet). Jag är inte arg på min man specifikt (men visst fick ha ta min verbala skit, vilket naturligtvis måste vara enormt tröttsamt) utan på biologin och samhället i allmänhet. Det finns över tio olika preventivmedel för kvinnor och två för män. Det ÄR, rent biologisk, svårare att kontrollera mannens fertilitet då den pågår konstant och inte en gång i månaden som för kvinnor. Men ändå, det sägs att vi varit på månen… kanske om det lagts lite mer resurser… Denna erfarenhet har fått mig att inse så sjukt många saker. Och få mig inte att ens börja om rätten till fri abort som vissa partier vill se en begränsing i…

Nej, jag vill inte att män ska varken dö eller tvångssteriliera sig. Jag är, de kommenterande männen till trots, inte manshatare (att det ska vara så svårt att se skillnaden mellan åsikt och manshatare). Det enda jag skulle vilja är att män inser att de, generellt, ÄR priviligerade. Och även om man som man säger sig värna lika rättigheter och lika lön etc. så kan man kanske ta sig en funderare om det hur jämställt livet egentligen är (i jämställda Sverige) och framförallt vad man aktivt gör för att hjälpa utvecklingen på traven.

Om man tycker att fredagsfräckisar är en viktig del av livet, så kanske man kan vänta med kommentarer ”Oj oj oj oj…………..HÄR var det en som var arg !!!”, ”Men vilket gnäll över ett skämt…. Att folk inte bara kan ta och läsa vidare utan att hänga upp sig… Det är tröttsamt att se. För att slippa onödiga kommentarer la dom ju även in ytterligare ikoner utöver ”tummen upp”. Gnällrövar” och ”Feminister är människor som är arga på män.”. 

 

One thought on “Lyxen av att göra ingenting

Kommentera

