Mycket jobb för vetenskapen

Varför är det så svårt för oss människor att lita på oss själva, på vår egen magkänsla?

Lyssnar på en podd för ledare (whatever that means, jag tror att det i det här fallet är anställda med personalansvar). En bra podd skulle jag tro (har bara hunnit lyssna på ett avsnitt), även om jag tyckte att just detta avsnitt var lite rörigt (vilket jag i sin tur tror berodde på att jag uppfattade programledarens och gästens röster väldigt lika och hade svårt att urskilja dem åt).

Podden heter #påjobbet och avsnittet heter ”Fuck balance”, en titel som jag ska erkänna provocerade mig. Jag är nämligen en person som behöver balans för att må bra. Så enkelt är det. Men istället för att gå i spinn så lyssnade jag på avsnittet och naturligtvis så menade de och pratade de inte om balans som jag gör, och de hade en poäng i att balans inte alltid måste vara närvarande och speciellt inte för alla.

påjobbet

Nåväl, diskussionen som följde fick mig att (återigen) inse att vi alla är så olika. Vad som är rätt för mig är inte rätt för dig. Medan jag och en tredje har så oerhört mycket gemensamt.

Är det bara jag eller finns det en generell oro att inte passar in (varför blev jag själv provocerad av titeln på programmet)? Är det vår sargade självkänsla, i kombination med den ofantliga mängd av information och kunskap som finns tillgänglig och vårt outtömliga behov att vikta och argumentera för personliga preferenser framför vetenskapliga fakta, som gjort att vi hamnat här och som får oss människor att oftare säga: ”Nej, det där stämmer inte!” istället för ”Jaha, men jag tror inte att det funkar för mig”?

Och TÄNK om vetenskapen (parallellt med att disputera inför andra akademiker) kunde lägga lite tid på att ett enkelt sätt förklara vad man kommit fram till, så att vi vanliga dödliga kunde använda oss av denna fakta som argument istället för att stirra oss blinda på vad jag själv tycker.  Och jag, ja jag behöver ha mindre tid att läsa bloggar och lyssna på poddar.

Kommentera

