Inte fotbollens fel

På denna blogg har jag vid några tillfällen kommenterat fotboll och det som händer runt om den. Jag älskar inte fotboll, medioker (och då är jag givmild i mitt omdöme) vänsterback som 10-åring med en 0-4 förlust mot Bjuv 1984 är inte ens min främsta merit, det är min enda merit.

Men genom åren har jag kommit fotbollen nära och kommit att både uppskatta den. Jag gillar den. Den gör något med mig, den lyckas engagera mig, den gamla hästtjej och individualist jag trots allt är.

Men det som händer vid våra fotbollsplaner är för mig totalt oförståeligt. Ungdomar (och vuxna för den delen) som  dömer får ord som i vanlig TV får ersättas med pip-ljud kallat efter sig. Fädrar som blir ihjälslagna på väg till matcher för att de är klädda i fel färger och nu senast spelare som inte kan få utföra sitt jobb utan att riskera sin hälsa.

Det är inte fotbollens fel. Det handlar om fel på individer. Individer som troligtvis, är normalt fungerande under dygnets flesta timmar, men som någonstans på vägen till matchen tappar bort sig och det en gång mamma och pappa lärde dem. Men det är blir inte mer OK för det.

Jag vill påstå att det som nu händer till viss del speglar det samhälle vi skapat och lever i, men inte ens det räcker som en ursäkt. Svenska fotbollsförbundet och supporterklubbar måste se sig om efter en innovatör som inte nödvändigtvis vet vad en offside är, men som har förmågan att tänka utanför straffområdet för att finna en lösning på hur detta kan stoppas.

För även om det inte är fotbollens fel, så är det i fotbollens värld det sker. Om vi bortser från de individer som de facto tar skada så är det i slutändan fotbollen som tar den största smällen (ber om ursäkt för ordvalet) och det måste ta slut.

Kommentera

