Gör om gör rätt

Folk som känner mig vet att jämställdhet är av yttersta vikt för mig. Sen hur man delar upp denna jämlikhet kan skilja sig från par till par och det blir tydligt att alla är olika.

Själv (i mitt lilla universum) har jag blivit trött över att jag hela tiden tar på mig rollen som projektledare. Du vet, har koll på allt, ligger steget före och fixar eftersom man annars ”vet” jag att jag får vara den som löser det i sista sekunden istället för i god tid. 

Nåväl, jag har under årens lopp blivit medveten om detta och försöker på olika sätt värja mig från projektledarrollen, bl.a. genom att säga till skolan och fritids att de gärna får ta frågor, information, problem med min make. Att de först vänder sig till honom. Jag inser att jag dels måste göra folk uppmärksam på hur jag vill ha det och naturligtvis måste genom mig själv framförallt börja göra saker annorlunda.

Därför fick surt krypa till korset igår när ”per automatik” kontaktade en klasskamrats mamma om en sån här klasspraktikalitet. Vilken tur jag hade när hon inte svarade och jag fick chans att göra om och göra rätt och ringa upp klasskamratens pappa och lägga det ”tunga” ansvaret på honom.

För att ändra på världen måste vi ändra på oss själva.

Kommentera

