Det fantastiska landet

Klockan är är strax efter 18.00 en lite regnig och vårkall lördagskväll. Vi står uppklädda med en alldeles för god fördrink i en av de mest flitigt använda bygdegårdarna i Sverige. Något tidigare sjönk partyklackarna ner i parkeringens våta gräs. Cykel, apostlahästar, privat eller hyrt motorfordon, är det enda sättet ta sig hit. Sista bussen som stannade i närheten för nästan exakt 24 h sedan.

Orsaken för kvällens evenemang är firande av en för mig okänd 30-åring. Överraskningsfest delux av flickvännen (också för mig totalt okänd, jag gjorde en snabb Facebooksökning innan avfärd för att åtminstone kunna genom en god gissning identifiera dem).

Oavsett, jag var där och var hjärtligt inbjuden som makens +1. Det som slår mig under kvällens gång, och som slagit mig vid flertalet av liknande sammankomster, framför allt där antingen fotbollen eller landsbygden varit den gemensamma nämnaren, är denna fantastiska gemenskap och värme. Även om man inte känner varandra så är man så välkommen får man så välkommen.

Vissa menar att det finns överallt eller att de har med min personlighet att göra. Men jag undrar, i mitt stilla sinne, om det inte är mer vanligt förekommande just här på landet.

Egentligen spelar ingen större roll. Jag är bara tacksam att få uppleva den.  

 

Kommentera

