Jo, gratta mig gärna

Idag är det internationella kvinnodagen. En dag som inte skulle behövas, men som är här för att påminna oss att vi (mänskligheten) fortfarande lever ojämlikt. I hela världen.

Ser ofta i ”debatten” att jag som svensk, vit kvinna boende i Sverige inte har något att klaga på. Det finns de som har det betydligt sämre…

Det är något med denna kommentar som får mig att vilja sätta på mig en rosa löskuk och pensionera en majoritet av mina hjärnceller. Vad menar personerna? Att eftersom det finns de som har det sämre, så ska vi vara tysta och inte låtsas om de problem som vi fortfarande har. Min instinktiva svar blir: Varför ska vi ens ha det dåligt?

För vi, medvetet och omedvetet, värderar fortfarande olika beroende på kön. Och när vi gör det, så gör våra barn det. Ett praktiskt exempel på hur kön styr oss (och våra barn)  och hur viktigt det är, att både uppmärksamma och kanske förändra stereotyper, tar jag i från helgens fotbollscup för pojkar födda 2006. När priserna delades ut var det någon eller några pojkar som på något sätt opponerade sig eller bara konstaterade att det var en tjej på plaketten han/de fick. Prisutdelaren meddelade då att så kan det bli (leverantörsfel, ingen aktiv genuskamp där). Hon påminde också oss alla att det fanns många flickor som genom tiderna fått ta emot priser med pojkar på*.

Nej, debatten här handlar kanske inte om den stora mängd av bortgifte av barn (flickor, of course), att kvinnor inte har rösträtt eller inte får köra bil. Vi har kommit längre än så, men det betyder inte att vi inte måste fortsätta att arbeta för könens lika värde. Både i rättssalen, i idrottshallen och i vardagsrummen.

En av mina klokaste barndomsvänner uttrycker det så här:

”… vi måste kämpa för att våra barn ska kunna få leva i ett mer jämlikt samhälle. Vi har ett ansvar för vilka värderingar vi ger våra barn. Vi ska kämpa för något som borde vara självklart…att flicka/pojke/kvinna/man, ska ha samma rättigheter, samma möjligheter, samma värde… En dag som internationella kvinnodagen är en symbol för att det inte är så… Så gratta oss INTE, för denna dagen finns för att kvinnor/flickor världen över har sämre förutsättningar, får sämre levnadsvillkor och sämre lön för att de är just kvinnor/flickor…”

Vill du gratta mig så gör gärna det, genom att visa mig respekt och jämlikhet under årets alla 365 (366) dagar.

*Nej, det gjordes utan att något barn hängdes ut.
Kommentera

