Fenomenet egentid

Jag undrar vem det var som myntade ordet egentid. Jag tror egentligen inte att jag har något emot vad jag tror att folk menar med ordet. Men jag är generellt skeptisk till att ordets ens existerar och hur det många gånger används.

Jag är en individ och som individ har jag behov. Både primära och sekundära. Mina behov kan vara liknade eller helt annorlunda dina. Inga är mer rätt eller mer fel. Jag har behov av mat, jag har behov att klippa mig, jag har behov att jobba, jag har behov att umgås med kompisar, jag har behov av värme, jag har behov av massage, jag har behov av närhet, jag har behov att vara ensam. Jag har t.o.m. hört folk som har behov att … RÖRA SIG!

Dessa, och andra behov, har jag nu och jag hade dem innan jag fick barn. Innan föräldraskapet, oavsett om vi var singlar eller i diverse former av förhållanden, så tillfredsställde vi våra behov utan krav på egentid. Vi bara utförde dem liksom. Folk gick och tränade. Det hängdes med kompisar. Vi hade sex, vi shoppade, vi åt. Och det var ingen som hade problem med det. Vi själva hade inget problem med det.

Det är först när vi skaffat barn som vi började gruppera ihop dessa behov och började kalla dem för egentid. Och begreppet ”egentid” har i dag blivit synonymt med ”tid när jag inte vill vara med mina barn”. Men jag förstår inte varför man blandar in barnen diskussionen. För visst handlar det forfarande om tiden vi behöver för att stilla våra egna behov.

Mina behov har inte med mina barn att göra. Men behov har jag. Kanske fler, troligtvis färre men med största sannolikhet anpassade. Jag har behov som människa, men inte specifikt som förälder. Därför har jag inget behov av egentid heller.

One thought on “Fenomenet egentid

Kommentera

