Den s.k. lyckohetsen

Jag blir så förundrad över den sk lyckohetsen. Den som (tydligen) råder. Överallt. Facebook, över grannhäcken (alltså den växtliga), på mammagrupper och arbetsplatser.

Egentligen ifrågasätter jag inte om den finns, det gör den säkert. Men jag undrar varför vi överhuvudtaget tillåter den att existera? Vem är det som egentligen tvingar folk upp i lyckohetskarusellen? Vem säger att vi måste vara lyckliga? Har vi missuppfattat detta, eller är det vad som är lycka som vi har missuppfattat?

Personligen så tror jag på lycka. För mig är det det sätt jag vill leva. Jag vill vara lycklig. Men för mig är det en konstant strävan, som jag hela tiden jobbar mot. Däremot, och det är delvis här som jag tror att det blir fel. Min strävan efter lycka i livet, betyder inte att jag varje sekund av mina vakna timmar är lycklig. Att jag aldrig är arg, att jag aldrig är ledsen, förtvivlad, uppgiven eller rent ut sagt förbannad.

Den andra delen, som jag tror att till viss del påverkar oss att vi stiga på hetsbussen, istället för att ta den rena skära lyckolinjen, är att man hoppar på någon annans lycka. Vi tar helt enkelt inte reda på vad det är som gör just oss lyckliga. 5 barn? 0 barn? Gård på landet? Radhus bredvid mamma och pappa? Istället, utgår ifrån vad alla andra och media predikar. Vad andra tycker och gör är ju (förhoppningsvis) vad de blir lyckliga av deras lycka och mediernas lycka, är ju att sälja lösnummer och annonsplatser. Men inte 17 gubbar är det din lycka.

Och sen slutligen är det förmågan att stå för sina val. ”Jag vill bo bredvid mor och far”, eller ”Det gör mig inget att bo bredvid morsan och farsan”. Vad coola Christian i grannhuset, eller häftiga Helene från högstadiet eller rätta Regina på jobbet säger och tycker spelar ingen som helst roll. Det är ju din lycka.

Kommentera

