Hur står det till egentligen?

Det verkar som att hela Sverige mår kasst (en mycket stor och grov generalisering, I know). Men hur kommer det sig att ingen får tycka någonting längre utan att bli uthängd och totalt sågad med ankelbyxorna.

Och samtidigt, hur kommer det sig att så få har förmågan att uttrycka sig någotsånär nyanserat? Om vi gillar något så verkar vi inte längre (om vi någonsin haft det) förmågan att prata FÖR det (sälja det). Nej, istället måste vi anklaga de som (ännu) inte förstått med vår synpunkt.

Vad beror det på? Dålig självkänsla? Dags att börja ta hand om den kanske. Kom igen! Lite mer respekt för varandras olikheter och lite mer utrymme för självreflektion. Varför inte se andras perspektiv med lite nyfikenhet? Tänk om jag kanske kan lära mig något nytt genom att se det från någon annans perspektiv? Tänk om jag som den fantastiska människa jag är kan tänka mig att bli ännu lite bättre.

Kom igen Sverige. Ha åsikter, stå för dem och lär dig prata för dem (inte mot andra) med välgrundade argument.

Kommentera

