Något jag aldrig kommer att förstå

Var på division 4 fotboll igår. Ni vet. För dem som lagt proffsdrömmen på hyllan, alternativt för dem som tagit ett steg tillbaka från de högre divisionerna, men de är där för att de älskar fotboll. Det gör vi med. Eller älskar? Vi gillar. Speciellt när man hejar på ett visst lag. Och i division fyra fotboll får man sitta nära och upplever verkligen fotboll. Man hör fotboll och man hör så mycket annat. Med två unga pojkar så blir man som förälder lite förskräckt. Jag förstår till viss del att i matchen när adrealienet pumpar, när det är viktigt att vinna att man ibland väljer inte de mest politiskt korrekta orden. Jag förstår men jag gillar det inte.

Vad jag inte heller tycker om och som jag inte heller kan förstå alls, är männen 50+ på sidlinjen, som under matchen väljer ett språkbruk som hade fått en sjöman att rodna. En vuxen karl som använder hela ordförrådet av fula ord och några därtill, till spelare men framförallt domarna. Skäms! Jag kunde ju inte riktigt tiga still och var tvungen att säga att det räckte nu. Föga förvånande slutade han inte. Men, jag fick ett tillfälle att prata med mina barn om varför jag tyckte som jag tyckte och de gav sin syn på saken. Fotbollsspelare har jag aldrig varit och kommer aldrig bli. Och om jag någonsin hade tänkt att bli fotbollsdomare så har jag bestämt att lägga den idén på hyllan.

Kommentera

