Är anfall bästa försvar?

Mötte en kille på moped klass II (?) på cykelbanan i dag. I sanningens namns hade jag ingen aning om att man fick köra moped klass II på cykelbanor. Det var denne unge (+ 15) man som upplyste mig om detta när jag påpekade att det kanske inte var OK att köra moped (klass I?) på cykelbanorna när han höll på att köra på ett av mina barn. OK, fel av mig. Naturligtvis ska mina barn ta hänsyn och vara uppmärksamma. Absolut. Det som jag blir lite nedslagen av är attityden hos unga (arga?, testrosteronstinna?) män, är att det (inget?) inte är deras fel. Att jag istället borde säga till min son att inte skapa några olyckor. Naturligtvis, det gjorde jag och var min tanke hela tiden, men den här oförmågan att se sin del, var kommer den ifrån? Är det så här ungdomar är (jag tror det inte)? Är det ett resultat av tidens söndercurlade barn? Eller, ligger det helt enkelt i den mänskliga naturen att söka sig fri från skuld. Hursomhelst så finner jag det trist att man måste lägga skulden på ngn annan istället för att delvis ta sitt eget ansvar.

Kommentera

