En åsikt om en åsikt

Nu har jag en åsikt igen. En åsikt om att ha en åsikt.

Jag bloggar för att ”informera” läsare om vad som händer och inte händer i mitt liv (och, tjo Kerstin, i mitt liv händer det ju uteslutande spännande saker) och åsikter jag har om detta eller annat som pågår i världen. Eftersom jag lever i en demokrati så har jag rätt att uttrycka min åsikt utan att staten lägger sig i den. Jag behöver inte uttrycka min åsikt, det behöver jag inte, så det gör jag inte heller alltid. Men ibland bloggar jag för att sätta ord på mina tankar och hittar många gånger vad jag känner. Att blogga hjälper alltså mig.

För mig är det viktigt att inte vara oförskämd mot specifika personer eller individer (varken i online eller i den köttsliga världen). Jag försöker fokusera på vad det är i personers agerande som jag håller med i eller reagerar på. Jag går alltså på sak, inte person (det hoppas jag verkligen).

Jag anser också att min eller någon annans åsikt kan aldrig vara är rätt eller fel. För mig är en åsikt är en subjektiv tanke och fri så länge den inte leder till en handlingar som får negativa konsekvenser för någon.

Det spännande och komplicerade i detta resonemang blir när vi börjar fundera över vad som är en negativ konsekvens för någon. Om någon känner sig sårad, påhoppad eller kränkt av det jag sagt med min åsikt, har jag då gått för långt? Även om min åsikt inte var riktad mot en specifik person utan allmänt. Och är det någon skillnad om min åsikt framförs som svar på någons fråga. Blir den indirekt riktad mot personen som ställde den även om åsikten är allmänt formulerad? Får personen som ställt frågan blir sur och hänga ut mig om hen inte håller med om den?

Hänger du fortfarande med? Kan du dela med dig av hur du tänker?

Kommentera

