Dricka och amma

Jag har en åsikt huruvida du dricker och ammar. Jag bryr mig inte nämnvärt vad du gör (så länge det inte får konsekvenser för mig). Detta inlägg har faktiskt ingenting med dig att göra. En åsikt kan aldrig vara rätt eller fel, eller säga något om dig. Det är bara en åsikt.

Jag tror att mängden alkohol som går över i bröstmjölken är försumbar (naturligtvis beroende hur mycket du dricker), så det är inte den rent medicinska aspekten jag har i åtanke.

Nej, min åsikt om alkohol och amning handlar inte om promille, eller hjärnskador. Den handlar om karaktärstyp. Är du en person som kan låta dina egna behov stå tillbaka till fördel för andra, eller ej? Ens, som i fallet med graviditet och amning, under en begränsad tid av ditt liv.

Eller är du en sådan som bara måste. Oavsett. För att du måste. Eller måste? För att du kan. Du bestämmer ju. Bestämmer vad du vill. Vad du ska. Vad du gör. Det är din rätt. Duet. Jaget.

När du inte kan säga nej till ett halvt glas vin. Så vill jag påstå att du har problem. Med alkohol eller med jaget, eller kanske med både och. Det är ju knappast syre som du behöver tacka nej till.

Jag bara undrar vad som ska stå tillbaka nästa gång?

3 thoughts on “Dricka och amma

  1. ”Är du en person som kan låta dina egna behov stå tillbaka till fördel för andra, eller ej?”
    Vilken fördel är det du pratar om – du nämner ju själv att du tror att mängden alkohol som går över i bröstmjölken är försumbar?

    Om du har problem med alkohol generellt så är ju det en annan sak, men då bör inte titeln vara ”dricka och amma” heller.

Kommentera

