En sexuellt otillfredsställd 40+ som inte fattat, eller början på slutet för Public Service.

Jag skrev om det igår när jag fick den första (?) indikationen på att jag inte fattat något. I dagens SVT Godmorgon fick jag det bekräftat – jag har tydligen inte fattat någonting.

Katarina Janousch (författare, sexolog etc etc) och Isabelle Ståhl (krönikör, feminist och recensent på SvD) sågar den kommande Fifty shades filmen med fotknölarna. Det kommer kanske jag också att göra på torsdagkväll. För vi vet alla hur många av oss som sagt filmen var såååå mycket bättre än boken…

Men Katarina och Isabelle slaktade inte bara filmen (som de inte sett) utan hela storyn och för att inte nämna hur den var skriven. Då säger jag som man säger om gillandet eller ogillandet av ris: ”Kan en miljard kineser ha fel?”. Är det verkligen en dålig historia om X antal miljoner har läst den?

Samtalet i SVT morgonsoffa kretsade kring att böckerna var förkastliga för att de primärt handlade om manlig makt och underkastelse från den kvinnliga huvudkaraktären. Jag måste än en gång fråga: var det bara jag som såg att också Anastasia hade makt över Christian? För mig är boken inte en kamp mot kvinnor och jämställdhet, eller en romantisering av BDSM (finansiellt stöttad av sexindustrin för att få oss att gå ut och köpa butt-pluggs och piskor). För mig var det en klassisk kärlekshistoria, om än i opurtiansk tappning. En, må hända, naiv och endimensionell tolkning av boken, men ändå min tolkning av den och den som jag bär med mig.

Det som upprör mig är inte åsikterna i sig. Både Katarina Janousch och Isabelle Stål har rätt att tycka vad de tycker och ingen rök utan eld, men de får inte sitta oemotsagda i public service och göra åsikter till sanningar eller gradera underhållning och människor. Skäms SVT. Skäms.

Jag blir också illa berörd av när människor som Katarina och Isabelle som genom sina professioner (är lite osäker på huruvida feminist är en profession) ska verka för jämställdhet samtidigt sitter och dömer människorna som fick behållning av böckerna. Vi är tydligen ett mindre kulturellt bevandrat folk. Nej, usch och fy för förminskande av människor.

Kom igen Sverige. ”Fifty shades” är fiktiva böcker, som oavsett hur, har gett en massa människor underhållning. Vi behöver inte överanalysera dem och se dem som ett hot att kvinnor nu, hals över huvud, kommer att börja underkasta sig män. Låt oss hoppas att vi är smartare än så. Naturligtvis kommer det tyvärr alltid att finnas kvinnor som underkastar sig män, men jag vill tro att de gör det pga av dålig självkänsla inte för att en bok eller film sa att det skulle göra det. Samtidigt vill jag tro att det är större risk/chans att våra ungdomar påverkas av riktiga människor som Katarina och Isabelle, än av karaktärerna i en bok, bestseller eller ej.

Till sist, var uppmärksam om dina åsikter blir alltför svarta eller vita. Det kan förvisso vara din åsikt men verkligheten har garanterat minst 50 nyanser av grått.

http://www.svtplay.se/klipp/2666175/bockerna-som-blivit-varldsfenomen

Kommentera

