Ja, Alex jag blir också äcklad

Alex Schulman skrev i gårdagens krönika att han blir äcklad av den MMA fight som gick av stapeln på Tele2 Arena i helgen. Jag kan väl känna ett obehag med att se människor slåss. Det ligger nog i min (kanske de flesta människors) DNA. Men inte blir jag äcklad inte. Jag ifrågasätter inte sportens existens.

Jag tittade inte. Inte på matchen, inte på klippen i nyhetssändningar, inte på kampsport i allmänhet (eller jo, äldste sonen har börjat på taekwondo och jag brukar se delar av hans träningar). Men, jag blir fruktansvärt mycket mer äcklad av att barn gör varandra illa (och då inte nödvändigtvis genom fysiskt våld), alltså mobbing. Jag blir betydligt mer äcklad av att vuxna människor i vårt samhälle inte tar hand om sina och våra barn. Oavsett om det är barn som skyfflas mellan olika fosterfamiljer utan lov att rota sig, vuxna i och runt skolan som inte gör tillräckligt mycket för att bryta inbyggda och destruktiva strukturer, eller maktfullkomliga individer som bara ser till sitt eget bästa och som har missat helhetsbilden totalt. DET äcklar mig och jag är övertygad om att det kommer att göra mer skada än att två vuxna frivilligt (till skillnad från gladiatorerna i romarriket) går upp, medvetna om riskerna, och bankar skiten ur varandra.

Vi är som sagt alla olika och Alex Schulman och andra med honom får gärna tycka, men han får inte döma. Hans, tillsammans med oss andra myndiga, uppgift är att vara vuxna som skyddar och leder våra och andras barn att göra kloka val som gör dem lyckliga, utan att för den delen döma de som väljer att göra annorlunda.

Kommentera

