Om jag skulle?

I över sju år har jag hållt på. Sju år?! Tokigt. I sju år har jag bloggat om livet, om känslor och lite till om livet.

I sju år har jag givit mig själv katharsis genom att uttrycka mig i skrift. Och jag har alltid gjort det på engelska. Helt galet i landet Jante. ”Varför skriver du på engelska?!”

Men det är inte konstigt alls. Dels är jag och Jante inte kompisar. Det har vi inte varit på många år. Jag trivdes aldrig i hens sällskap. Jag hänger mycket mer gärna med kusinen; ödmjukhet.

Och dels så blev det engelska för att jag gillar att uttrycka mig på det språket, jag får en kraft genom att använda det språket, jag har också många vänner som kan det språket (och andra, dock inte svenska) men som inte hade kunnat ta del av mina inlägg. Dessutom är det många fler som kan ta del av mina texter om jag skriver på engelska (bye, bye Jante) och så får jag ju träning i språket. Ett språk vars kunnighet jag är så stolt över att jag behärskar (are you still here Jante?) men som måste underhållas för att kunna fortsätta leverera.

Men det är också en sak jag missar genom att uttrycka mig på utländska. När jag vill uttrycka mig mer specifikt i enskilda händelser som pågår i Sverige, blir utländskan trubbig. Därför ska jag börja blogga på svenska. Också.

Häng med du med!

Kommentera

